Wednesday, April 27, 2011 | By: Theye

headache



assalamualaikum..
mood: berusaha nak tido, preparation for final hubungan etnik, huh!

soalan pertama..pernah x rasa sakit kepala? so..apa perasan?xtergamabr??eemmm saya pon xtau nak menerangkan macam berkaitan dengan sakit2 nih, xkan rasa dia sm macam kena gigit semut api kot!

ehem3...
okay saya dari kecik selalu sakit kepala..kalau kecik2 dulu, mestilah sampai menangiskan..dan xtau kenapa dalam sebulan tu at least mesti ada sekali yang sakit teramat2 teruk! kenapa xpg jumpa doktor? hhmm..i wonder why? pernah jugak pg jumpa doktor..waktu malam abah bawa pg hospital, tpai akhirnya dapat ubat jer..okay! perlu diketahui, saya xsuka makan ubat..bukan sebab takut..tapi anggaplah saya tidak mempercayai ubat tuh!

tapi..bila dah besar2 nih..sakit kepala tu dh berkurang, bukan dh berkurang rasa sakit, tapi berkurang dr segi kuantiti..mungkin faktor hormon o apa2 jelah..saya bukan doktor o neurologist..so saya xtau yer..

cuma, bila HEADACHE ni menyerang, dah besar, so dah makin pandai mengawal..kalau rasa2 boleh tahan lagi and rasa nak study, juz letak jer tiger balm, boleh kot tahan dalam 2-3 jam untuk menyiapkan assigment atau menyediakan diri untuk test (ni kes esok nak test mlm tu baru pulun lah tuh)
*tiger balm! mesti mau!*

and jangan katalah saya xpernah jumpa doktor (lagi), pernah jer..tapi akhirnya doktor bagi ubat posten (rasanyalah ejaan dia cenggini)..ada jugaklah doktor mempersoalkan apa dan apa puncanya sakit kepala? okay..saya nak jawab..

*maaf doktor, saya bukan doktor so saya memang xtau pon kenapa boleh sakit kepala. dalam kuliah saya xbgtau pon sebab apa*(tapi saya xcakaplah macam ni)

akhirnya, saya tetap xmakan ubat yang doktor bagi..(maafkan saya doktor!)

tapi, bila balik pg buat kajian terhadap diri sendiri, saya dapati sakit kepala disebabkan tidur yang xbetul!terpulanglah terlebih @ terkurang tido..yang penting tido kot!(rasanyalah)

namun, untuk sakit kepala yang saya rasa sgt2 teruk sampai dah xtau nak buat apa tuh, saya maksudkan kalau dah baring, duduk, berdiri, berjalan, semua dah xberkesan..tetaplah kepala berdenyut2, itu tanpa sebab! dia datang tiba2..tapi waktu itu, saya dah xmampu nak menangislah seperti di awal kanak2 rebana (ribina sebernarnya)..

dalam situasi yang dalam skala 0 hingga 10, kesakitan yang saya rasa adalah 11, memanglah tiger balm o any painkiller saya xpandang! sebab memang dah tau xkan berkesan..dan biasanya klu begini, memang akan disusuli dengan muntah..dan masih lagi mencari2 jawapan kenapa..

*saat begini menarik sambut sgt2lah melegakan, doktor, ada paper effect x nanti?*

so..apa yer yang saya buat? daripada merungut tu, baiklah saya selawat syifa' at least itu je yang saya mampu lakukan ketika itu..sehinggalah saya tertidur dengan sendirinya..kelaka kan..

mungkin ada yang berfikir, *migrain ker* okay saya dah tanya kat doktor tuh (saya memang suka berborak2 dengan doktor) dia cakap *migrain ni sebab salur darah dalam kepala mengecut, sepatutnya tidak begitu* (ooo ye ker..), dan orang biasa cakap yang kalau migrain tu sakit sebelah kepala jer? doktor saya cakap..*xsemestinya, kita katakan sebagai migrain sebab xjumpa punca sakit kepala (erk?)*

apa2 jelah doktor..saya pon dah makin pening nih..

tiba2 saya terfikir, kalau sakit kepala pon saya dah memang xtertahan rasanya, bagaimana ya menghadapai sakaratul maut nanti? belum difikir lagi sakit hadapi siksaan akibat pembalasan perbuatan2 sendiri..hhmm insaf2..

okay! masa untuk cuba tidur..sebelum datang my chilhood fren (HEADACHE)

4 orang yang turut berfikir:

Lee N. Rufus said...

ponstan la.mefenemic acid which is pain killer,ada macam2 bentuk dan warna.
cluster headache,refer neurologist.
sometimes neurologist pun xdapat nak detect apa penyakit tu.
so buat CTscan.tapi utk migrain,CTscan mmg useless.MRI better.

Theye said...

yoooo!!apa tuh??malas nak amik tau boleh??

lgipun klu nak buat sgala benda tuh..
kena wat appoitment..malasnya...
tggulah dpt kenalan doktor2 dulu kan2..(apa kate kakak pg buat mri tu..)

owh gitu ek ejaannyer??mn tau..

insan kerdil said...

hahaha..aufa pon kdg2 sakit kpala yg teramat sgt,tp wat bodo jela,sbb bla sakit,aufa tdo,klu bgn sakit lg,aufa mndi..pas2 tdo blk..xpa2,aufa nk tgu k.umi jd doktor dlu la,pas2 leh srh wat mri skali..blh kn3..?

Theye said...

haa setuju!!!faz pon nak tggu org tu jdi doktor dulu..ehehehe