Wednesday, February 8, 2012 | By: Theye

~Huh!Masinnyeeerrr!!!~

09 Februari 2012
12:22
Ruang Tamu Rumah

pernah x, dengar dialog manusia manusia seperti ini

"pergh..masing giler, giler pon xmasin macam ni"
"Terlebih garam"
dan macam-macam lagi..

dulu, waktu zaman sekolah, adalah sorang sahabat nih, Athifah namanya, dia..pernah lah komen begini

"Kuah dia masin..nak kawen ker apa?"

first time dengar..memanglah rasa pelik..apa kaitanya nak kawen..dengan masin (baca:garam)
pelik dan sangat pelik..penjelasannya yang lebih panjang lebar tuh..lagilah menambahkan kekeliruan..

"orang tua-tua cakap..kalau anak dara masak masin nih..tandanya dia nak kawen"

owh..waktu kekurangan ilmu tuh..memanglah sangat2 xboleh nak terima pendapat tuh..plus..xpernah dengar pon kata-kata macam nih..

tapi..disebabkan tak puas hati..puas jugaklah mencari jawapan..akhirnyer..

disebalik kata orang tua-tua tu ialah..

anak-anak gadis zaman dulu..sangat2lah pemalu..
lagilah kalau bicara bab kawen nih..
so..salah satu cara mereka hendak memberi hint pada
ibu bapa mereka..
dengan melebihkan garam dalam masakan..

biler tau jer pasal nih..sangatlah takjub dan kagum mungkin..
sangatah pemalu yer mereka...dan sangat halus perbuatan gadis melayu..
agaknya..zaman kita..bagaimana yer?/wujud lagi x perkara sebegini
atau..relevan lagi ker cara begini yer??

hhmm..tapi..klu dari kecik belajar masak..memang suker letak garam banyak2..mcm man plak yer??

psst: saya berbicara mengenai wanita melayu...buakn niat diskriminasi okay..
ni kes..xtaulah adat bangsa lain mcm mn kan..kalau tau..dah tulis dh

2 orang yang turut berfikir:

ibnu ayob said...

pemalu sampai cmtu sekali ye,haha

Theye said...

yelah....
ehem..klu terasa pemalu..boleh lah cuber jugak..