Thursday, April 23, 2009 | By: Theye

Dedikasi Untuk Najwa


24 April 09

Resepi Putri Ayu


resepi ni khas utk shabatku najwa arifah,
yg kt pon xtau bl masa yg sempat utk kt watklan kuih ni utk awk,
so kt post resepi nanti awk cuber ek!
dan juga wat penggemar kuih tradisional nih

  • 5 biji telur (saiz kecil)
  • 250gm tepung gandum
  • 300gm gula
  • 2 camca teh ovallate
  • 1 camca teh baking powder
  • 250ml santan
  • Pewarna hijau
  • 2 camca teh paste pandan
  • Kelapa putih secukupnya (digaul dengan sedikit garam dan tepung ubi)

Cara-cara

  1. Panaskan kukusan.
  2. Pukul telur, gula dan ovallatte hingga kembang dan gebu.
  3. Masukkan santan, tepung gandum, baking powder, paste pandan dan pewarna. Kacau lagi hingga sebati.
  4. Sapu sedikit minyak pada acuan. Masukkan kelapa di bahagian bawah acuan dan mampatkan.
  5. Masukkan adunan dan kukus selama lebih kurang 5 minit.
  6. Setelah dikeluarkan dari kukusan, tunggu hingga sejuk sikit supaya senang dikeluarkan dari acuan.

sumber dr internet
jgn risau kt dah cuber n resepi ni boleh diyakini! aderlah dpt pujian. alhamdulillah..

~Selamat Mencuba~

5 orang yang turut berfikir:

Wardah said...

wah3...ingatkan ape dia...yg menayang nama kita tuh....bg resipi rupanya...hak3...

tq so much...bila kita nak buat ek???

haha...klu bab kuih, cake n apa2 yg berkenaan ngan bakery ni mmg kita suka buat...tp klu masak makanan yg mkn ngan nasi cam gulai, asam pedas n apa2 yg seangkatan dgnnya tu, x minatlah...suka mkn jer!!
bila nak timbul kesedaran dm diri kita nih?!!

well...thank you so much my dear friend

The_Zikr said...

Hmm..ni nampaknya mcm nak mendesak najwa supaya pandai memasak..he2..sampai tajuk post pun khas dgn nama sekali..

farzana said...

to wardah
so apelagi wat lah..
nak wat nyer senang jer..
yg susahnyer nak ngemas!
tp awkkan rajin mengemas so small matter arr utk awk
ha kan kt dah pesan, cuba wat dulu
klu dah jadi mesti awk semangat nak wat

n klu awk dah muler kena masak makanan harian ni...
lelama awk akan jemu mkn mknn sniri

to the_zikr
xder arr niat mendesak
tp xder kesempatan utk watkkan kuih favourite dia tuh
dulu time sek ley gak mkn kat dm
tp skrg susah nak cr

ha awk pon ley je rcuber wat!

Athirah said...

wow..
farzana..
bila nak try buat ni?
bagi la kita rasa plak air tangan awak..
nanti kita komen..
hehe

farzana said...

to athirah
well kt pernah cuber resepi tu
thats y kt brani kongsi ngan org
tp xterdaya arr wat ms skrg ni wat paper
dulu rajin arr ader masa
skrg dah bz skit